lørdag 21. mars 2015

Bjarte Breiteig - Mine fem år som far



Martin fremstår som en vanlig pappa, men boken starter med at politiet oppsøker han fordi en fireårig venn av familien har blitt utsatt for overgrep. Gjennom hopp mellom ulike hendelser i nåtid og fortid får vi vite Martins historie. Jeg får et bilde av hvem han er, og ender opp med å lete etter forklaringer på hvorfor ting ble som de ble. Denne boka tok meg. Etter at jeg begynte å lese i den klarte jeg knapt å legge den fra meg, og til tross for hektiske dager var den utlest på under 48 timer. En svært velskrevet, godt formulert og lettlest bok om et alvorlig tema som egentlig bare nevner overgrepet med noen få setninger, og tilsynelatende handler mest om alt det andre. Likevel ligger det mange historier, forklaringer og spørsmål bak alt dette "andre". De små observasjonene og detaljene gjør historien og personene i den levende og troverdige. Etter å ha lest siste avsnitt lurer jeg på om ikke det ligger en skjult historie bak omslagsbildet også.

En sånn bok som gjerne kunne vært lengre men som absolutt ikke mangler noe.  Kanskje er den så god nettopp fordi forfatteren tydelig ha vært svært bevisst på hva som skal være med og hva som er unødvendig?

Terningkast 5


"Og jeg tenker at hvis noen har tatt denne guttens smil, så er det ikke meg, for jeg har gjort ham så mye mer godt enn vondt; og det han er blitt fratatt, er noe langt viktigere enn smilet, for det er nettopp det han aldri i verden skulle ha blitt fratatt: sin egen far - en far som bare ville ham godt og fortsatt vil det."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar