søndag 17. august 2014

Drageløperen av Khaled Hosseini


Jeg styrer ofte unna bestselgere, fordi jeg erfaringsmessig har så høye forventninger at jeg ender opp med å bli skuffet - eller rett og slett ikke liker alt som "alle andre" liker. Det er nok grunnen til at jeg ikke har lest Drageløperen av Khaled Hosseini tidligere. Handlingen i boken er lagt til Afghanistan på 1970-tallet. Rikmannsgutten Amir vil så gjerne vinne en dragekonkurranse for å gjøre sin far stolt. Han opplever sjalusi fordi faren bruker så mye tid og tanker på sønnen til tjeneren i huset, Hassan. Hassan er også Amirs lekekamerat. Under dragekonkurransen skjer det noe som gjør at de to guttene mister kontakten. Etter den Sovjetiske invasjonen flytter Amir og faren til USA og først etter mange år kommer Amir tilbake til Afghanistan. Landet er svært forandret, men han finner spor fra sitt tidligere liv og ønsker etterhvert å gjøre opp for seg.

Følelser og handlinger i boken beskrives på en rett frem og opprivende måte. Leseren blir tvunget til å selv tenke gjennom og kjenne på hva som egentlig blir fortalt og betydningen av dette. Forfatteren har gode personkarakteristikker, troverdig handling og levende skildringer fra Afghanistan skrevet på et historisk bakteppe. Han dveler med hendelser akkurat så lenge at jeg får tak på både stemning og lukter, men ikke så lenge at jeg blir lei og vil videre.

For meg gjorde denne boken Afghanistan til et land som finnes i virkeligheten. Ikke bare bare, slik forfatteren selv sier det på side 248, som overskriften på en artikkel i et tidsskrift eller i en avis. Landet er der, og handlingene vi har lest om har skjedd med virkelige mennesker.

Boken var til tider så ubehagelig å lese at jeg måtte ta en pause og tenke på noe annet. Dette er en fantastisk bok som absolutt bør leses, og som beviser at ikke alle bestselgere strever med å leve opp til forventningene. Grunnen til at den ikke får 6 er at den karakteren får kun bøker jeg vil lese igjen. Jeg kommer nok ikke til å lese denne igjen, men jeg skal definitivt lese andre bøker av samme forfatter.

Terningkast 5 +

"Når du dreper en mann, stjeler du et liv", sa Baba. "Du stjeler en kvinnes rett til en ektemann, du tar faren fra hans barn, Når du forteller en løgn, stjeler du retten til sannhet fra noen. Når du fusker, stjeler du retten til rettferdighet. Skjønner du?"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar