søndag 27. juli 2014

Tråden av Victoria Hislop



Enda en bok med temaet og handlingen lagt til Hellas til ære for årets familieferie til Kreta. Handlingen starter med at Dimitri møter besteforeldrene sine på en fortausrestaurant i 2007. Raskt går historien tilbake til 1917 og vi følger historien til både Hellas og Dimitris familie.

Historiske romaner står sjelden og aldri øverst på min liste og familiesagaer pleier heller ikke å fenge meg. Det var Hislops tidligere roman Øya som på tross av disse temaene fikk meg til å ville lese Tråden også. Hun skuffer ikke og følger samme oppbygning som sist. Ved å la boken starte i nåtiden blir handlingen automatisk mer virkelighetsnær. Måten hun forteller og beskriver på gjør både handlingen og persongalleriet troverdig. Hun klarer å skape større forståelse for det menneskelige aspektet ved historiske hendelser og gjør dermed historien mer tilgjengelig og interessant for slike som meg. Det er en saga, et eventyr og en historiebok på samme tid. Utover i boken slo det meg også hvor velvalgt tittelen er - på flere nivåer. En fryd å lese og periodevis vanskelig å legge fra seg. Temaet fenget meg ikke like mye som temaet på forrige bok, og terningkastet blir deretter.

Terningkast: 4+

"Tenk på dette som alfa og omega i livene våre," pleide han å si til den da fem år gamle Konstantinos. Deretter pekte han ut saksene som lå pent og pyntelig midt på hvert av de blankpolerte bordene. "Dette er alfa," sa han og fulgte saksens A-form med hånden. "Og her er omega." Han pekte på stoffrullene som dannet perfekte O-er. "I vår familie er det de eneste bokstavene du trenger å kunne."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar